Min arbetsprocess

De senaste veckorna har vi fått som uppgift i bilden att måla ett självporträtt baserad på vilken epok man fått. Jag fick barocken och jag tyckte det var väldigt intressant att jobba med det.

Min arbets process gick väldigt bra och jag jobbade fvlitigt under alla veckorna. Jag fick utgå från två bilder och den första bilden var på mig som jag ville att porträttets ansikte skulle vara sedan hade jag en till bild på ett äldre porträtt på en dam från barocken där bakgrund och kropp skulle relatera.

 

 
Porträtt av Frans Hals, en dam.                                       Bilden på mig som jag använde mig av. 
 
 
Det jag började med att göra var att jag tittade på bilden till vänster och åtgick från vad för färger,nyanser,toner och vilken teknik dem använde sig av. Jag fick en känsla av att det var  mycker mörka och tunga färger då jag  blandade ihop en mörk nyans som backgrund. 
När jag fick till färgen som jag var ute efter började jag med de mörka partierna först, klänningen,skuggan och lite hudfärg. 
 
 
 
Jag målade till mitt ansikte, men det var väldigt svårt och jag fick göra om det många gånga innan jag var riktigt nöjd. Jag målade ditt "highlights" så bilden fick ett djup och gav en lite mindre känsla av platt yta.
Tyvärr så hittade jag inte bilden på mitt porträtt som jag tog när jag blev helt klar med läpparna, jag uppdaterar så fort jag tagit en ny bild. 
Detta var första gången jag "satte ihop" två bilden i en och det var rikigt kul. Det var svårt att få till det men jag gav inte upp. Jag lärde mig otroligt mycket under denna process både med teknik och kosthistoria. Det var allt från hur man får till konturer till hur man blandar ihop färger.
Jag blev nöjd tillslut med mitt porträtt  då jag tvekade jätte mycket mot slutet då jag inte fick till min mun men som sagt man ska fortsätta frammåt och inte ge upp oavätt hur svårt det kan vara, jag lyckades tillslut och är otroligt nöjd med mitt konsverk.
 
 

Kommentera här: