Gatufotografi

I fredags var jag ute i stan och fotograferade då vi fick en uppgift om gatufotografi, vad är då gatufotografi? jo det är en form av dokumentärfotografi där man befinner sig i verkliga situationer och platser. Det kan vara på gator,storstäder,stränder,gallerior och parker. Skillnaden på vanlig pressfotografi/reportagefotografi och gatufotografi är att de är mycket mer bestämmande och tillgjorda där just ett ämne är i fokus. Till skillnad från det är gatufotografi något mycket bredare och fritt då allting i bilden tar fokus som människorna på bilden och bakgrunden, de små detaljer och vad som exakt händer under denna sekund bilden var tagen. Det handlar mycket om människan och den vanliga situationen.

Eftersom jag inte riktigt hade en plan på vad min berättelse skulle handla om fotograferade jag allt möjligt från vatten till cyklar. Efter att jag förde över bilderna på datorn ändrade jag effekt till b&w för att få en mer äldre känsla då de äldre fotograferna inspirerade mig med sina äldre bilder. Jag tänkte också på att i en stadsmiljö är det mycket färg då dras ögat mot färgen och man fokuserar mer på stilarna/kläderna/färgerna/skyltarna m.m, då ville jag lugna ner det lite genom att göra bilderna svart&vita och då jämnar bilder ut sig och man fokusera mer på helheten.

Jag skulle säga att min berättelse handlar om staden, livet i staden,rörelse i staden och lite stress. Hur det ser ut och vad man helt enkelt inte tänker på när man är ”hemmablind.”Just i mina bilder rör det sig mycket och då får man känslan av liv och stress. Stressen som faktiskt finns i staden då folk springer fram och tillbaka, mycket ljud och musik. Jag har även bilder på byggnader och vatten, då tänkte jag rörelse. Jag anser att min berättelse kategoriseras som gatufotografi eftersom mina bilder är fria stadsbilder. Jag har varken bestämt roller och platser utan detta är det naturliga som syns om man skulle gå ut i staden. Jag anser också att min serie är subjektiv och förmedlar känslan stress med alla rörelser.

Kommentera här: